Monday, August 18, 2008

Sumber Ikan semakin terancam ?

Sumber Ikan semakin terancam ?
Di sini ardul al-balad mengutarakan tulisan Ustaz Tuan Haji Hanafiah Abd.Razak dari Jabatan Muft Johor yang telah ardul al-balad susun semula, semuga kita manafaatkan bersama.

Melalui satu ruangan info sebuah akhbar ada memaparkan bahawa sistem satelite di gunakan untuk mengesan lokasi ikan di laut cina selatan dan selat melaka bagi menangani isu hasil tangkapan ikan yang semakin merosot di Malaysia .

Gara-gara harga ikan yang melambung naik di tambah pula bekalan yang tidak mencukupi telah mendapat reaksi utama rakyat Malaysia berhubung barang keperluan tersebut . Pelbagai usaha telah di laksanakan oleh pihak yang di beri mandat oleh kerajaan untuk menangani isu hasil tangkapan ikan yang semakin merosot saban tahun .

Maksud Firman Allah SWT : ‘ Dan dialah ( Allah SWT ) yang memudahkan laut , supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut ( pelbagai jenis ikan di lautan ) ‘. . . ( ayat 14 , surah al-Nahlu)
Al-Imam Abu Ja’far Ibnu Jarir al-Thabari ( wafat pada 310 H ) berkata : yang di maksudkan dengan daging yang lembut ( lahman Thoriyya ) ialah pelbagai jenis ikan di lautan , malah Allah SWT maha mengetahui betapa sejak kewujudan manusia itu memerlukan ikan sebagai sumber makanan dan manusia sanggup menjadikan ikan itu seperti binatang buruan .

Al – Imam Ismail Hagiyyi di dalam tafsir Roh al-Maa’ni berkata : Ikan merupakan keperluan kehidupan harian manusia kerana banyak manfaat dan hasiat yang ada pada daging ikan ini di buktikan bahawa syarak tidak meletakkan kewajipan menyembelih ikan , tidak seperti binatang di darat yang mesti di sembelih .
Al – Imam Ismail Hagiyyi juga mengemukakan Hadis , Rasulullah SAW bersabda : Makan ikan akan menghilangkan sifat-sifat keji seperti hasad dengki ( lihat Bahru al-Ulum ).

Al-Imam Abu Thoib menjelaskan di dalam tafsir fathu al-Bayan : Allah SWT memulakan firmannya pada ayat 14 , surah al-Nahlu dengan menyebut ‘makan daripadanya daging yang lembut’ memberi isyarat kepada umat manusia bahawa ikan adalah makanan utama kepada manusia untuk keperluan tubuh badan manusia .
Tiba-tiba keperluan utama manusia mula terancam !

Tokoh ilmu Falak dan Geografi Islam zaman silam al-Imam al-Farghani berkata : ada persamaan di antara ufuk darat dengan ufuk laut iaitu apa yang ada di darat maka itulah juga yang ada di laut . Sekiranya di darat ada gunung – ganang , bukit – bukau , sungai , lembah dan paya begitu jualah di laut . Maka pencemaran di darat pastinya mengancam sumber di darat begitu jua di laut pencemaran di laut dari tumpahan minyak , cari-gali minyak yang tiada kawalan pencemaran , tambak dan korek pasir di laut , ujian nuclear dan bom di laut sudah pastinya merosakkan ufuk lautan yang tidak boleh lari dari mengalami kemusnahan sumber lautan khususnnya ikan .

Tokoh ilmu zoology Islam zaman silam Al-Imam Muhammad kamaluddin di dalam kitabnya Hayat al-Hayawan al- Kubra menyatakan : ‘ Ikan adalah jenis makhluk seperti manusia di mana ikan beristinsyak ( bernafas ) di dalam air sebagaimana manusia bernafas di udara. . Sekiranya air laut tercemar ia akan mendatangkan kesan yang buruk kepada hidupan laut.

Tokoh ilmu Falak dan zoology Islam zaman silam Al-Imam Shihabuddin al-Mahalli berkata : Ikan di lautan adalah seperti sisitem suria yang beredar bersama dengan gugusan jasad-jasad langit bergerak merentasi tujuh petala langit , begitulah ikan – ikan di lautan apabila di sesuatu lokasi laut mula tercemar ia akan berhijrah ke lokasi lautan yang lebih selamat ! kerana di bumi Allah ini ada tujuh lautan yang luas .
Maka kaedah pasang surut air laut yang mempengaruhi tabiat ikan tidak boleh di jadikan sebagai pedoman lagi apabila ikan-ikan mula berhijrah begitu jua kaedah penggunaan satelite !

No comments: