Wednesday, August 20, 2008

Pena Falak Ustaz Hanafiah Abd.Razak

Pena Falak Ustaz Hanafiah Abd.Razak


Satu pertiga Negara Bangladesh berisiko tenggelam di mana paras air laut telah meningkat kepada satu meter melibatkan 144 juta rakyat Negara Bangladesh bakal hilang tempat tinggal . Wakil Negara Bangladesh di PBB merayu Negara-negara Maju menghulurkan bantuan sekadar mana yang boleh bagi menangani isu yang benar-benar kritikal di negaranya. - Berita Harian 27 September 2007

Al-Imam al-Biruni , tokoh ahli falak Islam zaman silam mengupas teori penenggelaman Negara-negara dunia dan kemewahan yang melanda Negara-negara Arab ! ia berasaskan Hadis Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah R.A :

Tidak akan berlakunya Hari Kiamat sehingga harta yang banyak dan melimpah ruah sehingga seorang lelaki yang mengeluarkan zakat hartanya akan tetapi tiada seorangpun yang hendak menerimanya dan sehinggalah bumi Arab subur lagi mewah dan mengalir beberapa batang sungai merentasi padang pasir yang telah berubah wajah.( Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah R.A )

Al-Imam al-Biruni menjelaskan 1100 tahun yang lalu , bahawa air batu di kutub utara akan mencair yang membawa kesan yang amat ketara kepada bumi di mana ada pulau-pulau dan Negara-negara yang tenggelam . Sebaliknya negara- Negara Arab yang kering kontang dan berpadang pasir itu berubah wajah kerana limpahan air akan mewujudkan sungai – sungai yang merentasi gurun. Oleh itu gurun akan berubah wajah daripada daratan yang tandus kepada daratan yang menghijau .

Al-Imam al-Biruni menjelaskan lagi kesan anjakan laluan matahari di buruj-buruj akan menjadi detik – detik perubahan ini ! Hari ini kita saksikan sendiri anjakan berlaku kepada darjah kedudukan matahari di buruj , titik awal hamal sudah pun berginjak dalam tempohan 2007 tahun dari detik kelahiran Nabi Isa AS . Kesan hakisan pantai yang amat ketara dalam tempohan 30 tahun telah membuktikan bahawa kenaikan paras air laut ! bukan memikirkan hakisan ombak laut sahaja yang menyebabkan pantai terhakis ?

Kenali Tokoh

Abu Arrayhan Muhammad ibn Ahmad al-Biruni
(Al-Biruni yang mula dikenali antara 973 sehingga 1048 CE menterjemahkan hasil kerja Euclid kepada Sanskrit (bahasa India) pada ketika itu.Beliau turut membuat perkiraan terhadap lilitan bumi menerusi pengiraan jarak di sekeliling bumi di samping mengetengahkan sistem radius yang lebih tepat bagi tujuan sukatan untuk kegunaan hari ini.Selain memberikan sumbangan dalam dunia matematik Islam; Al-Biruni turut ditampilkan sebagai ahli falsafah, pengkaji bintang, ahli farmasi untuk kajian ubat-ubatan, pengkaji tumbuhan dan ahli geologi yang terkenal pada ketika itu)

No comments: