Sunday, August 24, 2008

Mengimbau Kenangan Ramadhan 1428H.




Terlebih dahulu ardul al-balad ucapkan terimakasih di atas kesudian pembaca semua kerana sudi menatap coretan dari Falak Syarie - Kembara Falak. Berita Falak pada mulanya ditulis sekadar berkongsi cerita dengan pembaca akan aktiviti yang Kembara Falak INSTUN sertai. Aktiviti berkenaan adalah aktiviti Bahagian Ukur dan Pemetaan Instun. Terasa bersyukur kerana semakin banyak aktiviti yang kami sertai, semakin banyak perkara yang kami dapat belajar, Jika dahulu sangat sukar bagi ardul al-balad mendongak kelangit walaupun sesaat tapi hari ini ardul al-balad berjalan di bumi dan tidak lupa akan keindahan taburan objek-objek samawi di langit. Pembaca hendak tahu baru terasa kita insan yang kerdil yang menumpang di bumi yang juga tidak seluas mana. Cuba kita bayangkan langit kita gelap, kita akan berkata langit gelap hujan akan turun, cuaca panas oleh pancaran matahari, pokok bergoyang sebab angin bertiup, sebenarnya kita ini begitu rapat dengan alam kita ini, alam sentiasa menyapa kita….aku di sini….aku terasa sesuatu…aku bawa sesuatu…….(kata alam) kita kata kita kawan alam kenapa tidak kita kenalinya dengan lebih dekat.

Kembara Falak akan meneruskan coretannya jika ada perkara yang hendak dicerita. Alhamdulilah Falak Syarie- Kembara falak akan lebih meriah lagi di atas kesudian Ustaz Hanafiah Abd.Razak dari jabatan Mufti Johor yang menyumbangkan cerita bagi kita kongsi bersama…..dan ingat bagi peminat Falak cerita ustaz Hanafiah Abd.Razak ada pengajaran dan ada ilmu untuk terus kita selongakar sebagai kajian.

Dibawah ini disertakan Sudut Istilah Ilmu Falak untuk kita biasa-biasakan agar lebih mesra.

Sudut Kamus Istilah Ilmu Falak

ARDH : Bumi, salah satu di antara sembilan planet pengikut matahari. Orang inggeris menyebutnya Earth, sementara orang Yunani menyebut nya GEO.

ASAD : Salah satu rasi (Buruj / Constellation) di antara 12 rasi bintang tetap (ATS_TSAWAABIT) yang terletak dalam MINTHAQAH AL_BURUJ (ZODIAC). Rasi ini berada pada turutan kelima , Didalam dunia Astronomi terkenal dengan istilah LEO. Orang Yunani mengkhyalkannya bagai gambar singa.


Ramadhan 1429H akan kunjung tiba, di bawah ini disertakan coretan Ustaz Hanapiah Abd.Razak sebagai mengimbau kenangan Ramadhan 1428H.


Coretan Khas Misi Menghantar Beras Ke Pulau Aur dan Pemanggil
Oleh : Haji Hanafiah bin Abdul Razak

Seawal jam 11.30 pagi , hari sabtu 24 Ramadhan 1428 bersamaan 6 Oktober 2007 , kami berempat dari Jab. Mufti , Jab. Agama dan Majlis Agama Islam Johor di bawah seliaan krew dari Unit Polis Merin Johor Selatan yang di ketuai oleh Sarjan Samion berlepas pergi dari jeti Tanjung Puteri. Sejam kemudian kapal yang saya naiki PX 8 dengan muatan anak kapal Polis Merin seramai 14 anggota mula memasuki perairan Laut Cina Selatan .


Perjalanan agak lancar kerana mengikut arus lautan yang air sedang surut setelah pasang di awal pagi .Angin kering dari arah selatan bertiup perlahan angin yang kurang di senangi oleh tokoh – tokoh pelayaran Islam zaman silam
[1] kerana angin ini kering dan menyebabkan perubahan cuaca yang tidak menentu , tambahan pula berasaskan hadis Rasulullah SAW bahawa angin selatan di kenali dengan nama addabur [2] awan sirus atau dalam istilah ahli geografi Islam zaman silam di sebut al-Ghamam [3]kerana ia nipis akan tetapi menutup jasad-jasad langit dari kelihatan dimalam hari . Awan ini kelihatan memenuhi ruang kubah langit yang membiru pada kedudukan kordinat Ardu al- Balad ( Garis Lintang ) : 1darjah 45minit Utara dan Tol al – Balad ( Garis Bujur ) : 104darjah 20minit timur.

Suasana tiba-tiba berubah pada jam 3.30 petang pada pada kedudukan kordinat Ardu al- Balad ( Garis Lintang ) : 2 darjah 10 minit Utara dan Tol al – Balad ( Garis Bujur ) : 104darjah 22minit timur . berdekatan dengan Pulau U, terasa angin sejuk dan berkabus , mula kelihatan awan al-Namrah
[4] yang dinamakan oleh ahli geografi Islam zaman silam kerana ia berputus – putus dan membentuk kelompok-kelompok awan kecil menewaskan penguasaan awan al-Ghamam di ruang kubah langit. Awan al-Namrah ini sedang rancak bergerak ke arah barat menuju pantai timur Negeri Johor . Saya teringat kata guru saya apabila al-Namrah bergerak ia akan berhimpun sama dan membentuk awan al-Arad atau al-Arid dan sekiranya rendah ia membentuk awan al-Aras yang mengandungi guruh dan petir adakah hujan akan turun 24 jam dari waktu itu ( petang 7 Oktober , 25 Ramadhan di Bandar Johor Bahru ? . Tiba-tiba deringan talipon panggilan dari Ustz Ramley Jusoh memberi tahu hujan tidak begitu lebat turun di Rumahnya ( Johor Bahru ) pada jam 4.14 petang , bertanya khabar adakah malam ini akan berlaku Lailah al-Qadar kerana nampak tanda-tandanya , tambahan pula malam nanti adalah malam 25 ramadhan , kalau ikut keadah Imam al Ghazali puasa tahun ini lailah al Qadar iailah malam 25 ramadhan ! Tidak lebih dari 10 Bot Nelayan yang kami lihat sepanjang kami merentasi laut Cina Selatan menuju ke Pulau Aur dengan Azimuth ( sudut ) 22 darjah.

Perubahan angin ini dikenali dengan istilah al-Mutanawihah
[5]. Satu penemuan baru iaitu perubahan angin mengakibatkan perubahan awan , maka angin berkadar terus dengan awan . Biasanya angin mendahului awan , walau bagimanapun pada banyak keadaan ia serentak bergerak seiringan.
Pada jam 6.15 petang baru kelihatan Pulau Aur dek kerana kabus pada jarak 45 batu nautika . Sarjan Samion memberi tahu saya ‘ Kita perlukan satu jam lagi untuk tiba di jeti Pulau Aur , maka kita akan berbuka puasa seadanya di atas kapal jam 6.53 malam ‘ .

Kapal PX 8 berlabuh di jeti Pulau Aur jam 7.20 malam setelah hampir setengah jam berbuka puasa . 150 kampit beras di punggah untuk keperluan penduduk Pulau Aur yang 100 peratus adalah beragama Islam . Misi kali ini tiba lebih awal sebelum datangnya munsun timur laut yang mengakibatkan penduduk pulau terputus hubungan selama hampir 5 bulan .


Azan Isyak kedengaran jam 8.12 malam , saya bergegas ke Masjid Pulau Aur kampong batu berhala ( Batu Berhaluan ke Arah Utara ) . Solat Fardhu Isyak dan Solat Sunat Terawih di Masjid Kayu bertangga 3 anak tangga sungguh menakjubkan , dengan kelengkapan yang ala kadar akan tetapi terasa angin sejuk sepoi – sepoi bahasa di sebut oleh tokoh – tokoh pelayaran Islam zaman silam dengan nama al-Nasiim . Imam Harun menjelaskan angina ini datang dari arah timur iaitu dari tanah tinggi Pulau tersebut , akan tetapi kalau sebut angin timur ia bertindak ganas ? Tertanya-tanya sesama sendiri Lailah al-Qadar ! al-Nasiim terus bertiup dengan mesranya melayan air laut kian surut dan akan pasang semula seawal jam 4 pagi nanti.


Selepas selesai solat Fardhu subuh puas rasanya berbincang tentang cuaca dan perubahan angin di Pulau Aur . Matahari terbit kami berada di jeti Pulau Aur , kelihatan Awan al-Qala’
[6] mula menutupi kemuncak gunung di pulau tersebut . Imam Harun menyapa kepada saya hujan akan turun Ustaz ! saya nyatakan pada pengamatan yang di lihat hujan bukit sahaja kerana awan al-Qala’ tidak berginjak sekadar bertapa di kepala gunung sahaja .
Pada kacamata Imam Harun yang telah berusia 64 tahun dan di lahirkan di pulau tersebut menjelaskan bahawa Pulau di hadapan Pulau Aur iaitu Pulau Dayang semakin membesar dengan dua hujjah yang di kemukakan iaitu laut di sekitarnya semakin cetek dan air surut semakin jauh dari tempat biasa . Dia menmbah lagi bahawa batu karang semakin tertimbus dek pasir yang datang di bawa arus . Tidak timbul soal kepupusan batu karang kerana ancaman tapak sulaiman akan tetapi di timbus pasir jelas Imam Harun lagi .
[1] Lihat Nihayah al-Adab Oleh al –Imam Shihabuddin , halaman 94 , Darul Kutub al-Misriah.
[2] Lihat Hadis Rasulullah SAW : Aku mendapat pertolongan dengan angina Assoba dan di binasakan kaum Ad dengan angina addabur .
[3] Lihat Nihayah al-Adab Oleh al –Imam Shihabuddin , halaman 71 , Darul Kutub al-Misriah.
[4] Lihat Nihayah al-Adab Oleh al –Imam Shihabuddin , halaman 71 , Darul Kutub al-Misriah.
[5] Lihat Nihayah al-Adab Oleh al –Imam Shihabuddin , halaman 95 , Darul Kutub al-Misriah.
[6] Lihat Nihayah al-Adab Oleh al –Imam Shihabuddin , halaman 72 , Darul Kutub al-Misriah.

No comments: