Wednesday, August 13, 2008

Pelantar Maghrib


Pada 2 Ogos 2008 ardul balad dengan tuan syeikh telah ditugaskan membuat kajian kenampakan Hilal di Baitul Hilal, Pasir Panjang, Perak. Kajian Kenampakan Hilal ini telah dilaksanakan oleh Bahagian Ukur dan Pemetaan Instun bermula dari tahun 2006. Dua tempat kajian telah dilaksanakan iaitu di Baitul Hilal, Pasir Panjang (tempat cerapan Hilal rasmi bagi negeri Perak) dan di Pelantar Rukyah Hilal di Institut Tanah dan Ukur Negara (sebagai tempat kajian cerapan hilal tanah tinggi)
Kenapa Kajian ini dilaksanakan?

Persidangan Hilal Negara-negara Islam di Istanbul pada tahun 1978 telah memberi impak yang positif dalam penggunaan kaedah-kaedah saintifik sebagai asas penentuan awal bulan di Malaysia. Syarat kenampakan anak bulan ini atau dikenali dengan Resolusi Istanbul (1978) telah menjadi asas pembaikan takwim hijri yang menggunakan jangkaan kenampakan anak bulan atau imkanur rukyah. Persidangan kedua Akademik Fekah Islam Sedunia di Jeddah pada tahun 1986 telah membuat ketetapan yang hampir sama, iaitu permulaan bulan hijri hendaklah berdasarkan rukyah dan hasil pengiraan astronomi yang menunjukkan anak bulan berada di atas ufuk dan boleh kelihatan.

Bermula tahun 1993, Negara-negara anggota MABIMS (Negara Brunei Darussalam, Republik Indonesia, Malaysia dan Republik Singapura) bersepakat menerima-pakai kriteria Imkanur-Rukyah bagi menentukan awal Ramadhan dan awal Syawal, di mana sebelum matahari terbenam ijtimak (apabila bulan, bumi dan matahari berada di garisan atau longitud yang sama) telah berlaku pada 29hb Qamariah dan melalui perkiraan anak bulan dianggap boleh kelihatan sekiranya tidak terlindung oleh keadaan cuaca apabila kiraan memenuhi salah satu syarat-syarat berikut:



• Ketika matahari terbenam, ketinggian hilal di atas ufuk tidak kurang daripada 2° dan jarak lengkung bulan-matahari tidak kurang daripada 3° atau

• Ketika hilal terbenam, umur hilal tidak kurang daripada 8 jam (selepas ijtimak berlaku)

Menurut Baharuddin (2004) Justeru itu, rukyah dan hisab dalam konteks Malaysia hendaklah ditakrifkan sebagai penggunaan syarat kenampakan anak bulan dalam membuat justifikasi keputusan rukyah. Berdasarkan dalil-dalil daripada Al-Quran, hadith, pendapat para ulama dan hasil kajian tempatan, penentuan awal Ramadhan dan Syawal di malaysia telah dibuat bedasarkan kaedah Rukyah dan Hisab. Hukum yang digubal berdasarkan kaedah jamak, iaitu menggunakan semua dalia Al-Quran, hadith serta pendapat ulama.

Aktiviti melihat anak bulan tetap dipraktikkan. Selaian daripada merupakan sunnah Rasullah saw, melihat anak bulan juga merupakan penyelidikan takwim yang saintifik. Malahan telah sepakat ulama menyatakan bahawa melihat anak bulan pada setiap bulan adalah fardu kifayah (Hasbi 1989).


- Umur Hilal 26 jam
- Altitud 9°
- Masa 19 : 41
- 30 Rejab 1429 H
- 2 Ogos 2008

No comments: