Wednesday, August 13, 2008

Kembara Falak Instun di Konvensyen Falak Selangor

19 Julai 2008 (16 Rejab 1428H). Falak Instun telah mendapat undangan daripada Jabatan Mufti Selangor bagi mengadakan pameran sempena Konvensyen Falak Selangor 2008. Konvensyen berkenaan diadakan di Auditorium Sirim di Shah Alam, Selangor. Majlis persamian telah disempurnakan oleh Yang Berhormat Menteri Besar Selangor. Ruang pameran Falak Instun telah mendapat sambutan yang diluar dugaan. Di sebelah malamnya diadakan cerapan langit malam.



Petikan kertas kerja Ustaz Hanapiah Abdul Razak (Jabatan Mufti Johor) yang dibentangkan di Konvensyen falak Selangor 2008 disusun semula oleh Mahruzaman Misran.

MATAHARI : SUMBER KEPADA UMAT MANUSIA MENURUT AL-QURAN


Mukadimah

Penempatan yang paling istimewa di alam ini adalah bumi (al-ardh) kerana disediakan di bumi Allah ini dengan pelbagai kelengkapan, tambahan pula bumi sentiasa menerima perkhidmatan dua jisim langit yang istimewa iaitu matahari dan bulan.

Firman Allah swt:
Matahari, Bulan dan Planet itu sebagai pemberi maklumat dan dengan bintang itu mereka (umat manusia) mendapat pedoman. (surah al-Nahl (16))

Ahli tafsir dikalangan ulama Islam yang disegani, antaranya al imam allusi dalam tafsirnya Ruhalma’ani menjelaskan, tiga jisim langit yang tidak putus-putus berdamping dengan bumi iaitu matahari, bulan dan planet, ini kerana ketiga-tiga jisim langit tersebut menyediakan khidmat alat pengukur waktu, maklumat musim dan isyarat perhubungan cuaca.



Sinaran Cahaya.

Matahari adalah jisim langit yang bercahaya dan memberi cahaya kepada semua jasad-jasad di langit. Maka matahari adalah satu-satunya sumber cahaya yang Allah swt sediakan demi keadaan di dunia ini.

Firman Allah swt :

هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً

Dialah Allah tuhan yang telah menjadikan matahari itu bercahaya………..(surah Yunus(5))

Al-Imam AlQurtubi di dalam tafsirnya menjelaskan maksud ضِيَاءً
i) Matahari adalah jisim yang bercahaya.
ii) Matahari adalah jisim yang memberi cahaya kepada semua jasad-jasad di langit.
Maka mana-mana yang mendapat cahaya matahari disebut dengan نُورًا
Sebagaimana firman Allah swt :

وَالْقَمَرَ نُورًا

Ertinya : ..........Dan Bulan itu mendapat Cahaya.........(surah Yunus 5)
Bulan mendapat cahaya dari matahari untuk memperlihatkan kepada umat manusia perubahan wajah bulan pada kedudukan manzilah yang berbeza-beza. Ini perlu untuk penetapan dan perhitungan waktu bagi pembinaan takwim tahunan manusia, maka bulan sebagai alat pengukur waktu dengan perubahan wajah bulan akibat daripada penerimaan cahaya matahari yang berbeza-beza mengikut kedudukan manzilah bulan.


Kesuburan.

Bumi juga jasad yang mendapat sinaran cahaya matahari, manakala cahaya matahari adalah sumber tenaga kepada setiap benda hidup di bumi. Cahaya dan air adalah dua keperluan utama kepada setiap benda hidup, air dan cahaya saling memerlukan. Ada air akan tetapi tidak dapat cahaya maka tidak hadir kesuburan. Bumi yang kaya dengan sumber air akan tetapi terhalang mendapat cahaya matahari secukupnya akan mengundang tanah yang tandus.

Rasulallah saw bersabda, ertinya:

Akan datang ke atas manusia suatu zaman iaitu langit masih menurunkan hujan akan tetapi bumi tidak menumbuhkan akan sesuatu dari tanam-tanaman.



Musim.

Firman Allah swt. (surah Ar-Rahman (17)), ertinya :

Dialah Allah tuhan yang mentadbir dua tempat terbenam matahari.

Al-Imam Al-Lausi berkata: Dua tempat terbit matahari itu ialah tempat terbit matahari dimusim panas dan tempat terbit matahari dimusim sejuk.

Al-Syeikh Abu Ali Al-Marzuki tokoh ilmuan islam zaman silam menjelaskan bahawa jarak dua tempat terbit matahari itu amat ketara kerana jarak antara keduanya ialah 47° iaitu 23.5° ke selatan khatulistiwa dan 23.5° ke utara khatulistiwa. Oleh itu mana-mana negara yang melepasi 23.5° kedudukan garis lintang akan mengalami 4 musim. Mana-mana negara yang berada kurang 23.5° kedudukan garis lintang tidak mengalami 4 musim, hanya sekadar 2 musim sahaja.

No comments: