Saturday, February 28, 2009

Gerhana Warna (Gerhana Penumbra)

Camera Model Canon EOS 450D
Shooting Date/Time 2/9/2009 10:25:50 PM
Shooting Mode Shutter-Priority AE
Tv( Shutter Speed ) 1/4
Av( Aperture Value ) 45.0
Metering Mode Spot Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed 800
Lens EF75-300mm f/4-5.6
Focal Length 300.0 mm

Gerhana bulan berlaku apabila bumi berada sesatah dengan garisan bulan dengan matahari ketika fasa purnama. Ketika ini cahaya matahari yang biasanya sampai sepenuhnya ke bulan menjadi terhalang kerana terlindung oleh bumi. Tompokan gelap dipermukaan bulan pada ketika gerhana adalah bayang-bayang bumi yang jatuh dipermukaan bulan.

Terdapat tiga jenis gerhana bulan yang boleh berlaku dimana ia bergantung kepada kedudukan bulan dengan zon bayangan. Jenis-jenis gerhana bulan adalah Gerhana Warna (Gerhana Penumbra), Gerhana Separa dan Gerhana Penuh.

Semasa gerhana sekiranyab bulan memasuki kawasan penumbra sahaja, maka gerhana bulan yang berlaku adalah gerhana warna atau dikenali dengan Gerhana Bulan Penumbra. Bagi pencerap di Bumi, permukaan bulan yang mengalami gerhana warna kelihatan bertukar kekuatan cahaya dari putih bersinar ke warna suram. Disebabkan faktor cuaca dan kekuatan cahaya bulan purnama, perubahan cuaca ini sukar dikesan dengan mata kasar. Justeru itu gerhana warna selalunya tidak disdari oleh pemerhati di bumi.

No comments: