Tuesday, November 4, 2008

Perjalanan Syawal - ZulKaedah



Selepas dapat menunaikan puasa 6 hari dalam bulan syawal dan telah pun kembali bertugas, kembara falak seperti insan-insan yang lain, menerima kunjungan teman-teman juga mengunjungi rumah sahabat-sahabat untuk berhari raya. Sekarang pula meninjau untuk majlis Qurban di Aidil Adha. Kembara falak juga ada menerima jemputan dari Jabatan Mufti Negeri Selangor bagi mengadakan Pameran sempena Program Pengenalan Falak Dan Astronomi Peringkat Sekolah-Sekolah Negeri Selangor yang akan diadakan di Anggerik Mall, Shah Alam pada 8 November 2008.


Sambil itu jari jemari Kembara Falak terus menaip perkataan demi perkataan.
Tahun Syamsi dan Qamari - Tahun Masihi adalah berdasarkan pergerakan matahari manakala tahun Hijri adalah semata-mata berdasarkan pergerakan Bulan iatu selepas 17 tahun Hijrahtul Rasulallah (saw) daripada Mekah al-Mukaramah ke bandar Yathrib (Madinah al-Munawarah) pada umur Baginda saw 52 tahun.
"Dan (suatu keterangan juga bagi mereka) matahari, ia berlari (beredar) hingga tempat tetapnya. Itulah takdir (aturan Allah) yang Mahaperkasa lagi Mahamengetahui" (Yassin ayat 38)

-Matahari yang kelihatan dari bumi seakan beredar di atas garisan di angkasa dan melalui 12 gugusan bintang dalam masa satu tahun matahari.

"Dia memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke dalam malam. dan Dia menundukkan matahri dan bulan (untuk kepentinganmu), masing-masing berlari (beredar), hingga waktu yang ditentukan. Itulah Allah Tuhanmu, baginya semua kerajaan. Orang-orang (berhala) yang kamu sembah selain daripada Allah, tiada mempunyai sebesar kulit tipispun (sedikitpun)" (Surah AlFaathir ayat 13)

-Berlainan dengan gerakan bulan yang melintasi kesemua sekali 12 gugusan bintang yang sama hanya mengambil masa satu bulan gerakan bulan.


"Sesungguhnya telah Kami jadikan buruj di langit dan Kami hiasi di untuk orang2 yang melihatnya" (Surah Al-Hijr ayat 16)

"Mahasuci yang menjadikan buruj di langit, dan mengadakan di sana pelita yang besar (matahari) dan bulan yang menerangi" (Surah Al-Furqan ayat 61)
- Gugusan bintang ini dikenali dengan BURUJ (Constellation)


No comments: