Wednesday, November 19, 2008

Penetepan Hari Raya Idul Adha



Asas pembentukan takwim hijiriah di Malaysia pada masa ini adalah berdasarkan kepada Takwim Imkanur-Rukyah. Begitu juga dengan penentuan awal bulan Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah.

Kaedah yang digunakan dalam menentukan Idul Adha yang berpandukan kepada Hari Wukuf di Arafah telah dipinda kepada kaedah rukyah dan hisab berdasarkan Imkanur-Rukyah. Kaedah ini adalah selaras dengan kaedah penentuan awal Ramadhan dan Syawal. Mesyuarat Jawatankuasa menetapkan awal Puasa dan Hari Raya Aidil Fitri yang diadakan pada 4 November 1991 telah mengambil keputusan iaitu :


Hilal dianggap boleh kelihatan apabila kiraan memenuhi salah satu daripada syarat-syarat berikut :

(a) Ketika matahari terbenam ketinggian bulan tidak kurang daripada 2 darjah dan jarak lengkung bulan-matahari tidak kurang 3 darjah.

ATAU

(b) Ketika hilal terbenam, umur hilal tidak kurang daripada 8 jam (selepas ijtimak berlaku)


Kaedah penentuan awal bulan Zulhijjah bagi menyambul Idul-Adha telah dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja keli ke 167 pada 16 Jun 1994.

Pada 10 Mei 1995 kerajaan Malaysia telah mula menyambut Hari Raya Idul Adha dengan kaedah baru bersama-sama dengan negara MABIMS (Berunai, Indonesia, Malayisa dan Singapura)


Menurut Ustaz Mohd Faizal Jani- Jabatan Mufti Perak dalam kertas kerja seminar falak syarie 2007 yang diadakan di Institut tanah dan Ukur Negara.

Sebuah hadis dari Abdul Rahman bin Ya’mur :
" أن أناسا من أهل نجد أتوا رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو بعرفة فسألوه فأمر مناديا فنادى الحج عرفة.."
Imam al-Tirmizi.Sunan al-Tirmizi. Kitabul Haji an Rasulullah saw. hadis no. 889 http://www.islamweb.net/


Bermaksud : “ Ada beberapa lelaki daripada ahli Najd berjumpa dengan Rasul saw, dan ketika itu Rasul SAW berada di Arafah. Maka mereka bertanya kepada Rasul SAW ( mengenai haji ). Kemudian Rasul SAW memerintahkan seorang penyeru, maka berserulah dia "..الحج عرفة.."
( Riwayat Tarmizi )

Berdasarkan hadis ini sebahagian ulama’ menyatakan hari Raya Idul Adha ( 10 Zulhijjah ) ditetapkan berdasarkan tarikh wukuf di Arafah ( 9 Zulhijjah ). Bermakna seluruh dunia Islam akan merayakan Idul Adha berdasarkan tarikh pengisytiharan wukuf di Arafah, tanpa perlu menentukan kedudukan hilal di negara masing-masing. Penetapan ini dibuat atas kesatuan umat.

Namun sebahagian ulama’ masih berpegang kepada kedudukan hilal di negara masing-masing. Ini kerana alasan-alasan berikut :

Maksud dari hadis Abdul Rahman Ibn Ya’mur bermaksud ibadah haji itu sah bagi sesiapa yang dapat wukuf di Arafah. Ia bukan bererti hari raya Idul Adha perlu mengikut tarikh wukuf di arafah.
Untuk lebih jelas lagi terdapat satu hadis yang lebih khusus menyentuh keperluan merukyah untuk menentukan hari raya Idil Adha. Ia dari Ummu Salamah iaitu :

" أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : إذا رأيتم هلال ذى الحجة, وأراد أحدكم أن يضحى, فليمسك عن شعره وأظفاره"


Bermaksud : “ Apabila kamu melihat Hilal Zulhijjah dan di kalangan kamu yang mahu berqurban maka hendaklah dia ( orang yang hendak melakukan qurban itu ) jangan membuang rambut dan kukunya.”
Yusuf Al-Qaradawi & Faysal Mawlawi.Eid Al-Adha & the Muslims' Unity. http://www.islamonline.net
http://www.dorar.net/hadith.php

( Riwayat Jamaah kecuali Bukhari )

Masa bermulanya qurban itu ialah pada 10 Zulhijjah dan diikuti 11,12 dan 13 Zulhijjah seperti mana yang di sebutkan dalam hadis dari Abi Hurairah r.a:

" الصوم يوم تصومون والفطر يوم تفطرون والأضحى يوم تضحون."

Bermaksud : Bahawa Nabi saw telah bersabda : “ Berpuasa pada hari kamu berpuasa ( Ramadan ), hari raya (Idil Fitri) pada hari kamu berhari raya ( Syawal ), dan hari raya ( Idil Adha ) pada hari kamu menyembelih ( berqurban).”
( Riwayat Tirmizi )

Hadis ini memberikan kita petunjuk bahawa untuk menetapkan tarikh qurban ( Idil Adha ) kita perlu merukyah hilal Zulhijjah (إذا رأيتم هلال ذى الحجة, وأراد أحدكم أن يضحى ). Hadis Abu Hurairah ini menetapkan ibadah qurban itu bermula dari Hari Idil Adha iaitu 10 Zulhijjah dan seterusnya hari-hari tasyrik iaitu 11,12, dan 13 Zulhijjah. Ia juga menunjukkan masa ibadah Qurban ditempat selain Arab Saudi itu tidak terikat dengan masa wukuf di Arafah.

Kaedah rukyah untuk mensabitkan hari Idil Adha ini merupakan satu kaedah yang mesti dilakukan di setiap negeri Tentunya bagi negara yang berjauhan perlu menjalankan rukyahnya sendiri dan tidak terikat kepada perisytiharan wukuf di Arafah.


Imam al-Tirmizi.Sunan al-Tirmizi. Kitabul Shaum an Rasulullah saw. hadis no. 697 http://www.islamweb.net/. Berkata Imam Tirmizi hadis ini adalah Hasan Gharib.

No comments: