Takwin Hijriah
Walaupun diasaskan kepada Kalendar Julian yang telah diperkenalkan sejak tahun 46 SM, namun hanya mula digunakan secara rasmi selepas beberapa pengubahsuaian oleh Pope Gregory XIII pada tahun 1582 M (di mana tarikh 5 Okt 1582 telah diikuti oleh 15 Okt 1582). England mula guna takwin ini pada tahun 1752 M ( di mana tarikh 2 Sep diikuti dengan 13 Sep 1752 M).
Dikenali juga sebagai Tahun Gregorian.
Firman Allah S.W.T. dalam surah Yasin: 5 yang bermaksud: “Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkanNya tempat-tempat bagi perjalanan bulan itu supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan waktu ……”
Firman Allah S.W.T. dalam surah Al Israk: 12 yang bermaksud: “Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda, lalu kami hapuskan tanda malam dan kami jadikan tanda siang itu terang, agar kamu mencari kurnia dari Tuhanmu, dan supaya kamu mengetahui bilangan tahun-tahun dan perhitungan. Dan segala sesuatu telah Kami terangkan dengan jelas”.
Firman Allah S.W.T. dalam surah Yasin: 39 yang bermaksud: “Dan telah Kami tetapkan bagi bulan manzilah-manzilah (laluan peredarannya), sehingga (setelah ia sampai ke manzilah yang terakhir) kembalilah ia sebagai bentuk tandan yang tua.”
Tahun;
Firman Allah S.W.T. dalam surah Al Taubah: 36 yang bermaksud: “Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah ialah dua belas (12) bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, diantaranya empat bulan haram ……”
Rukyah Hakiki ; Berdasarkan kepada kenampakan hilal secara fizikal samada dengan mata kasar ataupun bantuan alat pencerapan. Jika hilal tidak kelihatan pada petang 29 hb., maka digenapkan 30 hari bagi bulan berkenaan.
Perkembangan Takwin Islam di Malaysia
Takwin Istilahi (sebelum tahun 1985 M)
-Digunakan dalam urusan pentadbiran.
-Awal bulan ditentukan secara hisab dan bilangan hari ditetapkan secara selang seli diantara 29 dan 30 hari bagi tahun biasa. Bagi tahun lompat, bulan Zulhijjah dijadikan 30 hari.
Takwin Ijtimak Hakiki (1986 – 1990).
-Penentuan awal bulan tertakluk kepada waktu ijtimak berdasarkan kiraan falak/astronomi.
-Digunakan bagi penentuan semua bulan kecuali bulan Ramadan dan Syawal.
Takwin Wujudul-Hilal (1991 – 1993).
Penentuan awal bulan perlu memenuhi dua kriteria iaitu:
i. Peristiwa ijtimak berlaku sebelum matahari terbenam;
ii. Hilal masih berada di atas ufuk ketika matahari terbenam.
Takwin Imkanur-rukyah (mulai 1994)
-Penentuan awal bulan berdasarkan rukyah dan hisab mengikut kriteria ketetapan “kenampakan” hilal dengan merujuk kepada ketinggian dan jarak lengkung hilal-matahari serta umur hilal semasa matahari terbenam.
-Apakah kriteria Imkanur-rukyah (kebolehnampakan hilal)?
Istanbul, Turki (1978).
i. Altitud bulan ³ 5° dari ufuk;
ii. Jarak lengkung bulan-matahari ³ 8°
-Mulai 1984, kriteria tambahan – umur hilal ³ 8 jam semasa matahari terbenam.
-Mesyuarat MABIMS di Labuan (1992) menerima pakai penetapan awal bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah menggunakan kriteria berikut:
i. Altitud hilal ³ 2° dan jarak lengkung bulan-matahari ³ 3°; ATAU
ii. Umur hilal ³ 8 jam semasa matahari terbenam.
-1996 – JT Kalendar Islam Kebangsaan syorkan diperluaskan kepada semua bulan lain.
•Pemerintahan Khalifah Abbasiyyah (Abu Jaafar Al-Mansur) telah meletakkan ilmu falak pada kedudukan yang ketiga selepas Ilmu Tauhid serta Fiqh, dan Ilmu Kedoktoran.
•Pada ketika itu, astronomi tidak hanya dipelajari dan dilihat dari perspektif keperluan ibadat khusus sahaja tetapi lebih daripada itu. Ia adalah sebagai asas kepada perkembangan bidang-bidang sains lain seperti ilmu pelayaran, pengembaraan, ketenteraan, pemetaan dan sebagainya.
•Muhamad Al-Fazari merekacipta astrolabe, iaitu satu alat untuk mengukur sudut. Alat ini sebenarnya adalah merupakan asas kepada perekaan alat tiodolait dan teleskop moden hari ini.
•Pada zaman Khalifah Al-Makmun lahirnya konsep balai cerapan astronomi (observatory). Kajian astronomi dibuat secara sistematik dan natijahnya satu jadual kedudukan bintang-bintang diterbitkan yang dikenali sebagai Daftar Al-Makmun (Tables of Al-Makmun).
•Pada zaman ini juga telah lahir beberapa tokoh ilmu falak Islam umpamanya Thabit bin Qurrah, Abu Abdullah Muhamad bin Jabir bin Sinan al-Hirany al-Battani al-Syaiby (lebih dikenali sebagai Al-Battani), Muhamad bin Musa al-Khawarizmi (dikenali sebagai Al-Khawarizmi) dan lain-lain lagi.
•Thabit bin Qurrah mempunyai balai cerapnya sendiri di Baghdad. Al-Battani pula adalah orang yang memperkenalkan ilmu trigonometri sfera ke dalam ilmu falak yang digunakan sehingga hari ini. Al-Battani telah membuat hitungan tentang tempoh masa bagi satu tahun sebagai 365 hari 5 jam 46 minit 24 saat. Perkiraan dengan teknologi sekarang mendapati tempoh tersebut sebagai 365 hari 5 jam 46 minit 46.08 saat.
•Dalam abad ke 10, lahir seorang ahli falak di Mesir yang bernama Ali bin Abd Rahman atau lebih dikenali sebagai Ibn Yunus (meninggal 1009 M). Ibn Yunus telah menerbitkan satu jadual yang amat berguna tentang pengiraan waktu berdasarkan matahari seperti mana mengikut satu artikel dalam (David A. King, 1986) yang bertajuk Ibn Yunus ‘Very Useful Tables for Reckning Time by The Sun’.
•Ibn Yunus telah melaksanakan hampir seratus cerapan gerhana matahari dan bulan serta ijtimak planet-planet. Hasil kajian Ibn Yunus tadi, telah menjadi sumber data bagi pembentukan model peredaran bulan termasuk pengiraan perubahan sekular (secular variations) bagi pergerakan bulan dan planet oleh S. Newcomb (1878) dan R. Newton (1970), yang digunapakai sehingga hari ini.
•Satu lagi usaha yang penting kepada perkembangan astronomi termasuk astronomi Islam (mengikut takrif David A. King) yang telah dibuat oleh Ibn Yunus adalah menyediakan jadual waktu perjalanan matahari (ketara) yang mengambil kira faktor biasan udarakasa pada ufuk.
•Ilmu astronomi yang berkisar bagi perhitungan waktu berdasarkan pergerakan matahari dan juga bintang-bintang yang dalam bahasa Arab dikenali sebagai ‘ilm al-miqat’. Individu yang terlibat di dalam aktiviti berkaitan dikenali sebagai muwaqqit.
No comments:
Post a Comment